کد مطلب:278566 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:184

گفتار ما
از این روایات و نظیر آنها معلوم می شود كه مؤمنان در دوره ی غیبت گرفتار آزمایشهای بزرگی خواهند شد و همین روایات بیان می كند كه چه كسی رستگار و پیروز و چه كسی زیانكار است.

روشن است كه آزمایش مؤمنان و غیر مؤمنان، در هر عصر و زمانی، از سنتهای الهی است و مخصوص دوره ی غیبت نیست و خداوند، هر شخص و گروهی را به چیزی امتحان می كند. این امت، پس از پیامبر و امامان علیهم السلام، به غیبت - حضرت مهدی - و بعضی چیزهایی دیگر مبتلا و آزمایش شده اند- و از آزمایش الهی نمی توان گریخت - چنانكه خدای تعالی می فرماید: (احسب الناس ان یتركوا ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون و لقد فتنا الذین من قبلهم فلیعلمن الله الذین صدقوا و لیعلمن الكاذبین) [1] .

ما باید برای رستگاری و موفق شدن در این آزمایشها تلاش كنیم، و آن گونه كه روایاتی كه گذشت اشاره می نمایند، رستگاری كامل جز برای دینداران ناب - مخلصین- و كسانی كه جانشان با یقین در آمیخته و اعتقادشان محكم و شناختشان از نادانیها و نادرستیها پیراسته شده است، برای كسی دیگر میسر نیست.

فقط با داشتن چنین شرایط و حالاتی است كه بنده ی پروردگار، به قضاء الهی و حكم پروردگار در تمام امور، خشنود است و نسبت به غیبت و دیگر مسائل مربوط به آن، هیچ شك و تردیدی به دل راه نمی دهد و بر اعتقاد به امامت امام غایب ثابت و استوار می ماند و همیشه یاد او را در دل دارد، و این چیزها جز با تلاش پیگیر و حركت در راه بندگی حقیقی و خالصانه، از راه دیگری به دست نمی آید. خداوند همه ی ما را، در این راه توفیق عنایت فرماید.



[ صفحه 100]




[1] عنكبوت: 2و3 - آيا مردم گمان مي كنند همينكه به زبان بگويند ايمان آورديم، دست از سر آنها بر مي داريم و ديگر آزمايش نمي شوند؟ مردمي را كه قبل از ايشان بودند نيز آزموديم و خداوند مي داند كه چه كساني راستگو و چه كساني دروغگويند - و در امتحان، درست يا نادرست از آب در مي آيند-.